SEAT København

Verdenspremiere på ny SEAT Leon

Leon er en hjørnesten i SEATs modelprogram. Siden introduktionen i 1999 er der solgt 2,2 mio. Leon på verdensplan, og gennem årene har den været garant for sportsligt design i en ellers konservativ mellemklasse. Nu præsenterer SEAT fjerde generation af Leon, som har SEATs nye designsprog, nye drivlinjer, fuld opkobling og den seneste generation af assistentsystemer.

Motorer: nye motorer, mild-hybrid, plug-in-hybrid og shift-by-wire

Den nye Leon kan fås med et bredt udvalg af drivlinjer i form af brændstofmotorer med og uden mild-hybrid-teknologi samt SEATs første plug-in-hybrid. Den har en elmotor på 75 kW (102 hk) og en TSI-benzinmotor på 115 kW (156 hk). Sammen yder de 150 kW (204 hk). Batteriet er på 13 kWh, og det giver en rækkevidde på el alene på 60 km (WLTP).

Ligeledes er mild-hybrid-teknologien en nyhed. Det er motorerne 1.0 eTSI DSG med 81 kW (110 hk) og 1.5 eTSI DSG med 110 kW (150 hk), som er udstyret med en remdrevet 48 V-startermotor og et 48 V-litium-ion-batteri. Batteriet opsamler energien fra opbremsninger, som startermotoren så bruger til at hjælpe benzinmotoren ved accelerationer og til at trille på el alene. Det sparer brændstof og mindsker CO2-udledningen.

Der er også andre nyheder, som handler om at mindske udledningen, nemlig SEATs nye generation af dieselmotorer, der udleder markant mindre NOx takket være en ny katalysatorteknologi. De nye 2.0-dieselmotorer kan fås med henholdsvis 85 kW (115 hk) og 110 kW (150 hk) med manuelt gear eller DSG-automatgear.

Hvad angår benzinmotorer, er der udover førnævnte eTSI-motorer også en ny generation af TSI-motorer med Miller-cyklus-ventilstyring og variabel turboladergeometri, som sammen øger effektiviteten med op til 10%. Det gælder 1.0 TSI med 66 kW (90 hk), 1.0 TSI med 81 kW (110 hk) og 1.5 TSI med 96 kW (130 hk), hvor sidstnævnte desuden har automatisk cylinderfrakobling. Stærkeste TSI-motor er 2.0 TSI med 140 kW (190 hk) og DSG-automatgear.

Apropos DSG-automatgear er den nye Leon den første SEAT til at benytte shift-by-wire-teknologi, hvor førerens valg bliver overført elektronisk til gearkassen. Derved er den normale DSG-gearvælger, der lignede en gearstang, erstattet af en lille gearvælger, der optager minimal plads mellem forsæderne.

Design: nyt design med blødere linjer og LED-lysteknologi

SEATs designerne brænder for emotionelt bildesign, der får folk til at vende sig om på gaden og kigge en ekstra gang. Den nye Leon er ingen undtagelse. Den har SEATs nye designsprog, som blev introduceret med SEAT Tarraco. Det er en design-evolution, hvor skarpe linjer delvist er erstattet af blødere linjer, og mikset af kanter og kurver giver stærke former og personlighed.

Det lyser også af personlighed, når LED-teknologien er en integreret del af designet på den nye Leon. LED-forlygterne, der kan fås med fuld LED-teknologi, er trukket lidt tilbage, hvilket giver en “øjenbryns-effekt”, når man betragter bilen forfra. Set bagfra er designet mindst lige så markant, for bagendens nærmest skulpturelle udtryk bliver understreget af LED-lys fra baglygte til baglygte. Både lyset og spoileren giver en oplevelse af fart, selv når bilen holder stille. Der er også fart i blinklyset, for man kan få den nye Leon med dynamisk blinklys både for og bag.

Hvis man synes, at Leon ser længere ud, når man betragter den fra siden, er det fuldstændig korrekt. Leon 5-dørs er vokset 86 mm i længden, så den nu er 4.386 mm lang, og stationcaren Leon Sportstourer er blevet 93 mm længere, så den er 4.642 mm lang. Sammen med en øget akselafstand (50 mm ekstra til nu 2.686 mm) gør det fjerde generation af Leon endnu mere rummelig. Bredden på begge modeller er 1.800 mm, og højden er henholdsvis 1.456 mm og 1.448 mm.

Interiør: minimalistisk design og infotainment med stemmestyring

SEATs nye designsprog går igen i kabinen, hvor det handler om funktion og minimalisme – og om at sætte føreren i centrum. Omdrejningspunktet på det slanke instrumentbord er en infotainmentskærm på op til 10 tommer, som kan styres med håndbevægelser eller stemmestyring, og som reducerer behovet for fysiske knapper. Skærmen introducerer et “diagonalt” grafisk design med inspiration fra gaden Diagonal i Barcelona, og det er det første design-interface fra SEATs nye Digital Lab. Skærmen kan arbejde sammen med et 10,25 tommer stort digitalt cockpit. Det samme er bl.a. muligheden for et Climatronic-klimaanlæg med tre zoner, KESSY-nøglefri betjening til alle døre og trådløs Apple CarPlay.

Opkobling: altid online med eSIM og fjernstyring af klimaanlæg

Takket være den nyeste generation af SEAT Connects onlinetjenester har man f.eks. mulighed for at låse og låse den nye Leon op ved hjælp af smartphonen, ligesom man kan få en alarm, hvis bilen overskrider en hastighedsgrænse, som man har fastsat, eller kører ud af et bestemt område, som man har afgrænset. SEAT Connect App er ekstra smart til plug-in-hybridbilen, hvor man kan fjernbetjene klimaanlægget, så man sætter sig ind i en opvarmet kabine på kolde dage og en kølig kabine på varme dage. Den nye SEAT er altid online, fordi den har indbygget eSIM, hvilket også understøtter automatisk nødopkald.

Assistentsystemer: Exit Warning og Predictive Cruise Control

Den nye SEAT Leon er sikkerheden selv med både velkendte sikkerhedsassistentsystemer og nye, innovative systemer. F.eks. kan man udstyre den nye Leon med Exit Warning, som advarer føreren, hvis vedkommende er ved at åbne sidedøren, så en cyklist eller en bil kører ind i den.

Der er også mulighed for Predictive Cruise Control, som er en videreudvikling af adaptiv fartpilot. Predictive Cruise Control bruger billeder fra kameraet i forruden og data fra navigationsanlægget til at holde øje med sving og fartgrænser og tilpasser på forhånd farten derefter.

I nærmeste fremtid følger også Travel Assist til autonom kørsel. Det innovative førerassistentsystem bruger informationer fra Predictive Cruise Control og vejbaneassistenten Lane Assist til assisteret kørsel ved hastigheder på op til 210 km/t.

SEAT handler om køreglæde, så selvfølgelig kan man også udstyre sin nye Leon med Dynamic Chassis Control, hvor man kan indstille undervogn og styretøj til egne præferencer – uanset om de handler om komfort eller sport.

Den nye SEAT Leon får danmarkspremiere i maj, hvor den introduceres med både konventionelle brændstofmotorer og med mild-hybrid-teknologi. Til efteråret følger Leon som plug-in-hybridbil.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk